Quantcast
user_mobilelogo

Σαμανίδης Δημήτρης

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ

Αριστοτέλους 12, Τ.Κ. 54623 Θεσσαλονίκη

Τηλ.: 2310 210867 & 2310 210629

Fax: 2310 210867

www.dietima.eu

[email protected]

 

Οι διατροφικές συνήθειες της γυναίκας στις κοινωνικοοικονομικά ανεπτυγμένες χώρες, παρουσιάζουν εντυπωσιακές αλλαγές τα τελευταία χρόνια. Δεν υπάρχουν όμως, σαφείς προσανατολισμοί και αναμφισβήτητα πειραματικά δεδομένα που να μας κατευθύνουν σε τυποποιημένες συστάσεις για την διατροφή στην εγκυμοσύνη και να οδηγούν στην μείωση των συγγενών ανωμαλιών ή στη μείωση των τοκετών νεογνών χαμηλού βάρους γέννησης, που αποτελούν ως γνωστόν, τα συνηθέστερα αίτια αυξημένης νεογνικής θνησιμότητας. Ορισμένες διαιτητικές συστάσεις που συμβάλλουν στην ομαλή πορεία και οδηγούν στην επιτυχή έκβαση της κύησης δίνονται παρακάτω:

1. Η γυναίκα κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης δεν πρέπει να διατρέφεται για δύο, αρκεί μια αύξηση της προσλαμβανόμενης ενέργειας, κατά 150 kcal/24h στο 1ο τρίμηνο και κατά 300kcal/24h στα δύο επόμενα τρίμηνα.

2. Η αύξηση του σωματικού βάρους πρέπει να κυμαίνεται στα 9-12 kg, καθ’ όλη την διάρκεια της κύησης.

3. Οι πρωτεϊνικές απαιτήσεις αυξάνονται. Η γυναίκα πρέπει να περιλαμβάνει στο καθημερινό της διαιτολόγιο ζωικές και φυτικές πρωτεΐνες.

4. Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δίνεται σε όλο το φάσμα των βιταμινών, εφ’ όσον οι απαιτήσεις για τις περισσότερες από αυτές αυξάνονται’ η σπουδαιότητα των ενώσεων αυτών έγκειται στο ότι διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στην σωστή λειτουργία της μητρο-εμβρυο-πλακουντιακής μονάδας. Η καθημερινή πρόσληψη σε κάποιες από αυτές πρέπει να ενισχύεται μέσω διατροφικών συμπληρωμάτων.

5. Όσον αφορά τα μακρο-και μικροθρεπτικά στοιχεία μεγάλη προσοχή πρέπει να δίνεται στο ασβέστιο, στον σίδηρο και στον ψευδάργυρο. Η χορήγηση σιδήρου κυρίως, στο δεύτερο τρίμηνο είναι ενδεδειγμένη και απαραίτητη εφ’ όσον μόνο ένα μικρό ποσοστό γυναικών έχει επαρκείς αποθήκες σιδήρου.

6. Οι φυτικές ίνες είναι απαραίτητες για την καλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Συνιστώνται 30-45 gr ημερησίως μέσα από όσπρια, δημητριακά ολικής αλέσεως, λαχανικά και φρούτα.

7. Το βασικό καθημερινό πλάνο διατροφής πρέπει να περιλαμβάνει γάλα, τυρί, γιαούρτι, λαχανικά, φρούτα, ελαιόλαδο και ψωμί ολικής αλέσεως. Ενδείκνυται η κατανάλωση άσπρου κρέατος (κοτόπουλο, ψάρι) και πιο σπάνια η κατανάλωση κόκκινου κρέατος.

8. Κρίνεται σκόπιμο να αποφεύγονται τα τηγανητά, οι λιπαρές ουσίες, τα επεξεργασμένα κρέατα και ψάρια εμπορίου (μπιφτέκια και fish sticks). Πολλά από τα παρασκευάσματα που κυκλοφορούν στο εμπόριο περιέχουν ουσίες ή πρόσθετα επιβλαβή για το έμβρυο. Επίσης πρέπει να αποφεύγονται κατεργασμένα τρόφιμα όπως κέικ, πάστες, σοκολάτες και προϊόντα από λευκό αλεύρι πολυτελείας.

9. Ημερήσια κατανάλωση νερού πρέπει να ανέρχεται σε 1,5-2lit/24ωρο και να αυξάνεται εάν η εξωτερική θερμοκρασία αυξηθεί. Υγρά όπως φυσικοί φρουτοχυμοί, ροφήματα και χυμοί λαχανικών πρέπει να καταναλώνονται συχνά.

10. Η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών απαγορεύεται και επιβάλλεται η διακοπή του καπνίσματος καθώς και η έκθεση της εγκύου σε αιθάλη.

11. Η λήψη φαρμάκων πρέπει να γίνεται μόνο μετά από τη σύσταση γιατρού και υπό συνεχή παρακολούθηση, καθ’ όλη τη διάρκεια της κύησης.

12. Η διαιτητική αντιμετώπιση των σχετιζόμενων με την διατροφή παθολογικών καταστάσεων, κατέχει ένα μεγάλο μέρος στο γενικό πλάνο παρακολούθησης και ελέγχου της ασθενούς. Η θεραπευτική διατροφή, συμβάλλει στην μείωση τωναναμενόμενων αρνητικών επιπτώσεων. Μόλις την προηγούμενη δεκαετία, έγινε αποδεκτή η σημασία και η περιπλοκότητα της διατροφικής πραγματικότητας. Δεν υπάρχει πλέον καμία αξιόπιστη αμφισβήτηση, όσον αφορά την σπουδαιότητα της μητρικής διατροφής στην έκβαση της εγκυμοσύνης.