Quantcast

Σαμανίδης Δημήτρης

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ

Αριστοτέλους 12, Τ.Κ. 54623 Θεσσαλονίκη

Τηλ.: 2310 210867 & 2310 210629

Fax: 2310 210867

www.dietima.eu

[email protected]

Η κατάσταση, κατά την οποία το άτομο έχει ΔΜΣ<18,5 (όπου ΔΜΣ είναι ο λόγος του βάρους σε kg δια το τετράγωνο του ύψους σε m με φυσιολογικό εύρος από 18,5 έως 24,9), χαρακτηρίζεται ως σωματικό ελλιποβαρές.

Παρουσιάζεται σε:

  • άτομα με αυξημένη φυσική σωματική δραστηριότητα, τα οποία δεν έχουν ανάλογα υψηλή θερμιδική πρόσληψη
  • άτομα με χρόνια χαμηλή θερμιδική πρόσληψη
  • άτομα με ιδανική θερμιδική πρόσληψη, τα οποία δεν μπορούν να αυξήσουν το βάρος τους λόγω υπερβολικού άγχους, καθώς επίσης και τα άτομα που είναι νευρωτικά-υπερκινητικά
  • επίσης, το σωματικό ελλιποβαρές μπορεί να είναι σύμπτωμα κάποιας παθολογικής κατάστασης, όπως υπερθυρεοειδισμός, συνδρομών δυσαπορρόφησης.

Επιπτώσεις
Ο χρόνιος υποσιτισμός είναι επικίνδυνος και συντελεί στη δημιουργία μιας σειράς προβλημάτων, που εμφανίζονται με την εξής μορφή:

  • η σωματική κόπωση, η ατονία, η ζάλη και η ευερεθιστότητα είναι οι πρώτες πιο απλές εκδηλώσεις του
  • επιβραδύνεται ο βασικός μεταβολικός ρυθμός
  • ενισχύεται η αποθήκευση των λιπών
  • αυξάνεται επικίνδυνα η συγκέντρωση των κετονικών σωμάτων στο αίμα
  • μειώνεται η θερμοκρασία του σώματος
  • μειώνεται η ευαισθησία στη γλυκόζη
  • μειώνεται η αρτηριακή πίεση
  • επέρχεται απώλεια μυικού ιστού/πρωτεϊνών
  • επηρεάζεται αρνητικά η κατάσταση σιδήρου
  • προκαλούνται σοβαρές διατροφικές ανεπάρκειες
  • αμηνόρροια και οστεοπόρωση στις γυναίκες.

Διατροφικές συμβουλές
Η αλλαγή των συνηθειών της διατροφής και του τρόπου ζωής, είναι οι κύριοι παράγοντες, οι οποίοι συντελούν στην αντιμετώπιση του σωματικού ελλιποβαρές. Ιδανικά είναι εφικτή η άνοδος του βάρους το πολύ μέχρι 0,5-1 kg την εβδομάδα και όταν η προσπάθεια πρόκειται να συνεχιστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα είναι προτιμότερο ο ρυθμός να είναι ακόμη χαμηλότερος (250-500 gr την εβδομάδα). Μερικές οδηγίες για την αντιμετώπιση του σωματικού ελλιποβαρές παρατίθενται παρακάτω:
αυξημένη θερμιδική πρόσληψη, η οποία δεν πρέπει να προέρχεται από πρωτεΐνη και λίπη ζωικής προέλευσης αλλά από ποικιλία τροφών καλής ποιότητας
επιλογή γευμάτων-τροφίμων, τα οποία σε μικρή ποσότητα έχουν υψηλή θερμιδική πυκνότητα, όπως ξηροί καρποί, γλυκά του κουταλιού, ενεργειακές μπάρες*, ρυζόγαλο, σπιτικές πίτες
αποφυγή μεγάλων ποσοτήτων τροφών με αυξημένη περιεκτικότητα σε άπεπτο φυτικό υπόλειμμα, όπως δημητριακά ολικής αλέσεως, λαχανικά
αυξημένη φυσική δραστηριότητα, η οποία θα συντελέσει στην αύξηση της μυϊκής μάζας με αντιστάθμιση της υπερβολικής αύξησης του ποσοστού του σωματικού λίπους που μπορεί να επιφέρει η αυξημένη θερμιδική πρόσληψη.

Στον παρακάτω πίνακα αναφέρονται ορισμένα τρόφιμα, τα οποία είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά και βοηθούν στην αύξηση του σωματικού βάρους, καθώς επίσης και ορισμένα που πρέπει να αποφεύγονται σε υπερβολική κατανάλωση:

Τρόφιμα που προτιμούνται στην αύξηση του σωματικού βάρους 

  • Πλήρη γαλακτοκομικά
  • Αυγά
  • Ελαιόλαδο, ελιές, μαργαρίνη
  • Άπαχο κρέας
  • Κοτόπουλο χωρίς δέρμα
  • Λιπαρά ψάρια (σολομός, σκουμπρί, ρέγγα, σαρδέλα)
  • Αντικατάσταση του νερού με κατανάλωση φυσικών χυμών
  • Φρουτοσαλάτες με μέλι, αποξηραμένα φρούτα και σιρόπια
  • Ξηροί καρποί - ανάλατοι
  • Σαλάτες με διάφορα λαχανικά και dressing, πολυσαλάτες με τόνο σε ελαιόλαδο
  • Σάντουιτς με πάστα ελιάς και τυρί φέτα ή με γαλοπούλα, κασέρι και μαργαρίνη ή με τόνο και μαγιονέζα
  • Ξηροί καρποί, παστέλι, κέικ, τσουρέκι, ρυζόγαλο, γλυκά του κουταλιού, milkshake, ταχίνι, μέλι, γιαούρτι με μέλι και σουσάμι ή/και καρύδια, σοκολάτες
  • *Ενεργειακές μπάρες (τρόφιμα σε μορφή γκοφρέτας με μεγάλο ενεργειακό περιεχόμενο)


Τρόφιμα που πρέπει να αποφεύγονται στην αύξηση βάρους

  • Τηγανητά κρέατα και λαχανικά
  • Αναψυκτικά τύπου cola
  • Σνακς τύπου τσιπς, γαριδάκια
  • Γλυκά, παγωτά, μπισκόταΛ
  • Λιπαρά κρέατα
  • Πουλερικά με δέρμα
  • Σάντουιτς, πίτες, hot dogs